חוות דעת להצפות

מהו המקור לתופעת ההצפות במרחב העירוני

באירועי גשם עוצמתיים מערכות הניקוז העירוניות קורסות תחת העומס ומפלס מי הנגר עולים ברחבי העיר. אירוע זה מתאפיין ב:

  • תחילת החורף כאשר בתוך מערכות הניקוז קיים לכלוך שהצטבר בחודשי הקיץ וסותם את הקווים. בזמן זה מתחילה האחזקה העירונית לפתוח את הצנרות הסתומות.
  • אזורים מישוריים  – אזורים בהם הטופוגרפיה יחסית מתונה ולא מתאפשרת פינוי מהיר וטבעי של הנגר גם בלי צורך במערכות ניקוז.
  • תכסית אטומה במבנים – מגרשים מבונים משחררים חלק ממי הנגר החוצה לכבישים ובכך מעמיסים עוד על מערכת הניקוז העירונית. באזורים עם בניה צפופה כמות גדולה של מי נגר עילי נפלטת ממגרשים רבים לתוך שטח הכבישים שבאופן טבעי (ומשלים) הופך לקטן יותר, וגורמים להצפות במרחב העירוני
  • שקעים מקומיים – הצפות אינן תופעה אקראית, האזורים בהם מתרחשות הצפות כבר ידועים בכל עיר ומתאפיינים ב "שקע מקומי" כלומר אזור נמוך יותר טופוגרפית ביחס לכל סביבתו מכל הכיוונים, ופינוי הנגר מהשקע החוצה באופן גרביטציוני מתרחש לאט או שלא מתרחש כלל ומבוסס על השהיה וחלחול או שאיבה.שילוב של כל המאפיינים הנ"ל קיים בערי החוף של ישראל ובהתאם אלו מתאפיינים בכמות הצפות גבוהה.
חוות דעת להצפות

פוטנציאל הנזק של ההצפות למגרשים פרטיים

הצפות אינן נגרמות כתוצאה מהגשם היורד על תא השטח הספציפי, אלא כתוצאה ממי הנגר מאזורי השקע הנרחבים הזורמים לעבר תא השטח הספציפי.

המסוכנות של ההצפות לרכוש ולאדם בד"כ באה לידי ביטוי במבנים המתאפיינים ב:

  • בניה תת קרקעית – רמפות ירידה לחניון, גרם מדרגות היורד למרתף, עשויים להוליך את מי הנגר מהמרחב העירוני לחללים התת קרקעיים ולהציפם. בתנאים קיצוניים החללים בתת הקרקע יכולים להתמלאות לגמרי בדקות אחדות, ובכך מוסב נזק עצום לרכוש וסכנה לאדם.
  • חזיתות מסחריות – עם עליית מפלס המים ברחובות בשעת הצפה, חללי מסחר במפלס הרחוב מוצפים גם הם ובכך יוצאים מכלל שימוש באופן זמני יחד עם נזק כבד לרכוש.

התמודדות עם הצפות

הכרת הרשויות העירוניות בצורך להפחית את אירועי ההצפה עקב הנזקים העצומים לרכוש ולתפעול העירוני תופסת תאוצה בשנים האחרונות.

פתרון הבעיה מתמקד בשינוי תפיסת התכנון של המבנים החדשים וביצירת מבנים/מגרשים המסוגלים לנהל את הנגר באופן עצמאי ואפילו לשמרו.

ההגדרה "ניהול" מתייחסת ליכולת המגרש והמבנה לאחוז את הנגר עד גמר אירוע הגשם העוצמתי, ולשחררו החוצה לניקוז העירוני לאחר סיום העומס.

ההגדרה "שימור" מתייחסת גם לאחיזת הנגר וגם להחדרתו לתת הקרקע בשטח האתר ובכך לתרום גם להעשרת מקורות המים הטבעיים.

חוות דעת להצפות

משרדנו מספק מוצר הנקרא "חוות דעת להצפות למגרש ספציפי" במסגרתו נסקר תא השטח וסביבתו מבחינה טופוגרפית, מערכתית, אורבנית, והידרולוגית ומוערך הסיכון להצפה והדרכים להתמודד איתה.

לקבלת הצעת מחיר

מעוניינים בייעץ ללא עלות? השאירו פרטים עוד היום