דיגום מי תהום

זיהום מי תהום ואיך זה נוצר?

מתחת לפני השטח קיים מאגר מים הגדול במדינה – מי התהום. מים אלו חלחלו ועדיין מחלחלים במשך מאות על גבי מאות שנים ובזכות חלחול איטי ודרך שכבות קרקע בעלות תכונות שונות ומגוונות מים אלו באיכות טובה וראויים לשתייה לכאורה הלו הם מים מתוקים.

במשך שנים עם התפתחות האוכלוסייה והאנושות בני האדם זיהמו את הסביבה ואת הקרקעות בפרט באמצעות תעשייה מודרנית, הקמות מפעלים, חקלאות מסיבית וכיו"ב. זיהום מי התהום התרחש וממשיך להתרחש עם שנים בעקבות אותם מזהמים שבני האדם משאירים מאחוריהם, זיהום מי התהום מתרחש כאשר המזהמים משתחררים לקרקע ובאמצעות משקעים המחלחלים דרך הקרקע ישירות למי התהום. זרימת המים באקוויפר גורמת לפיזורם ומרחיבה את שטח הפיזור של אותם מזהמים. המזהמים אשר מומסים בתוך המים עלולים להגיע לבארות מי שתייה או למים עיליים כגון: מעיינות, נחלים, אגמים ובכך לסכן בני אדם ובע"ח בפרט המשתמשים במים אלו כדרך קבע.

"מעבדת" שדה לדיגום מי תהום

מקורות הזיהום

זיהום יכול להתרחש כתוצאה מפעילות מערכות תברואה, הטמנת פסולת, שפכים, דלקים, צנרות ביוב תקולות הדולפות בתת הקרקע, דישון והדברה מוגברים בעולם החקלאות. זיהום מי התהום יכול להתרחש גם מגורמים טבעיים כמו תחמוצות ברזל, פלואוריד, ארסן וכו' אך תרומתם ביחס למזהמים מלכותיים מועטה בהחלט. דיגום מי תהום יאבחן את סוג המזהם וריכוזם.

למה צריכים לאפיין את מי התהום?

הדרישה לאפיון מי התהום היא חלק בלתי נפרד בשלל פרויקטים שמבוצעים כיום ע"י גורמים פרטיים ו/או ציבוריים. פרויקטים אשר מתכננים לבצע עבודות בתת הקרקע ובחדירה למי תהום מחויבים לאפיין את המים באמצעות דיגום מי תהום. 

האקוויפר במדינת ישראל נחשב לאוגר של מים שפירים שהם רכוש בלעדי של המדינה ורשות מים מתייחסת למים אלו כמים בעלי פוטנציאל לשמש למי שתייה בעתיד, לכן בטרם הפקת מי התהום מהאקוויפר והחדרתם חזרה לתת הקרקע יש לבצע דיגום מי תהום.

החדרת מים הנשאבים מהאקוויפר חזרה לתת הקרקע מתבצעת בלחץ גבוהה היכול למרוח את הזיהום במידה וקיים ברחבי האקוויפר ולזהם מים מתוקים.

כיצד ניתן לאבחן מי תהום?

על מנת לבצע סקר מי תהום איכותי מתבצעת התקנה של בארות ניטור (קידוח פיאזומטר) שבאמצעותם מאפיינים את מפלס המים מתחת לפני הקרקע, בודקים את כיוון הזרימה ומבצעים דיגום מי תהום באמצעות דוגם מוסמך של משרד הבריאות, אותה הדגימה נשלחת למעבדה מוסמכת.

תוצאות המעבדה מועברות להידרולוג שבקי בסוגי המזהמים והתרכובות שמומסות במים, ועל אחריותו לאתר מזהמים שחורגים מהתקן המקובל כיום.

טיפול במי תהום

הימצאות זיהום באקוויפר אחריי דיגום מי תהום מחייבת טיפול במים.

שאיבה וטיפול היא טכנולוגיית שיקום בשימוש נרחב למי תהום מזוהמים. מדובר בשאיבת מי תהום מזוהמים מתת הקרקע, טיפול בהם בתהליכים כימיים/פיזיקליים/פיזוקוכימי שונים להסרת מזהמים, ולאחר מכן החזרת המים המטופלים לאקוויפר. שיטה זו יעילה בסילוק מגוון רחב של מזהמים פחמימנים נפט, מתכות כבדות ותרכובות אורגניות נדיפות (VOC). 

בחירת טכניקת הטיפול במזהמים היא לשיקולו של ההידרולוג בשיתוף פעולה מלא עם חברות המתמחות בשיקום וטיפול במי התהום. את המים המחוזרים חזרה לאקוויפר או מסולקים למערכת הביוב העירונית יש להביא לערכים תקינים בהתאם לתקנות בריאות העם ורשות המים.

לקבלת הצעת מחיר

מעוניינים בייעץ ללא עלות? השאירו פרטים עוד היום